La igualtat d’oportunitats, un repte pendent

Per Merche García Villatoro, educadora social i directora de l’Esplai La Florida @EsplaiFlorida

L’educació és un dels drets humans fonamentals per al desenvolupament personal i social de les persones; un repte encara per assolir. És especialment greu davant la situació de crisi que patim, que posa en risc els avenços que s’havien fet fins ara.

Al llarg dels anys s’han realitzat diferents declaracions i/o informes que posen l’èmfasi en la importància d’una educació de qualitat i per a tothom. Per citar alguns molt importants: la Declaració Mundial sobre Educació per a Tothom promoguda a la Conferència Mundial sobre Educació per a tots realitzada l’any 1990 a Jomtien (Tailàndia), posa de manifest les necessitats bàsiques de l’aprenentatge,  l’informe L’educació conté un tresor realitzat per l’Unesco l’any 1996 intenta concretar quina educació serà necessària en un futur i per a quina societat i, el Fòrum Mundial sobre l’Educació, realitzat l’any 2000 a Dakar  intenta concretar els objectius prioritaris amb el programa Educació per a tothom.

Tot i això no hem avançat gaire a nivell general però en particular és més evident en ciutats, barris i/o pobles on les carències socials són més evidents i es manifesten clarament dins de l’entorn escolar o educatiu dels infants i joves.

Els canvis socials afecten molt a les institucions educatives i es generen situacions i exigències noves a les que és necessari donar una resposta pedagògica de qualitat que faciliti la igualtat d’oportunitats.

Per concretar algunes línies a impulsar que, des de la meva experiència, poden ajudar a caminar cap a la igualtat d’oportunitats:

  • Facilitar l’educació primària universal per a tothom, amb un programa que contempli la mateixa agenda per a tothom, és a dir, incorporar les activitats fora de l’aula com a part del programa i que aquestes no siguin elements excloents per a les famílies que no poden pagar.
  • Impulsar itineraris i programes a favor de l’èxit escolar i la igualtat d’oportunitats que permetin anivellar les diferents situacions socials i facilitar l’accés a tothom
  • Facilitar l’educació en el lleure que contempla l’educació en valors com a part del procés de formació d’una persona i que aquest no sigui un element d’exclusió en els sectors amb més carències
  • Crear programes específics per facilitar el retorn escolar dels joves que no finalitzen els estudis obligatoris i que es queden fora del sistema.
  • Establir itineraris de formació permanent per facilitar l’educació al llarg de la vida garantint l’accés universal.

 

TwitterFacebookGoogle+LinkedInEmail

Escriu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>